© www.dode-lente.nl   

Volgende hoofdstuk naar index boek voorgaande hoofdstuk

voorgaande

2010 - 2019 lijst

volgende



 HOME

een terug

 Boek  DODE LENTE

BRON: https://www.wur.nl/nl/show/Hoe-de-macht-van-de-consument-groeide.htm


Hoe de macht van de consument groeide

"De rol van NGO's bij het verminderen van pesticidenrisico's"


Gepubliceerd op 15 december 2010

Grootwinkelbedrijven zijn aanjager geweest in de controle op het gebruik van gewasbeschermings-middelen. Dat laat een analyse zien die LEI-onderzoeker Jan Buurma maakte van het publieke debat van de afgelopen twintig jaar over gewasbeschermings-middelen op groenten en fruit.


De analyse "Transition to consumer driven value chains" laat zien dat het debat in gang werd gezet en gaande gehouden door campagnes en rechtszaken van belangengroepen. Overheidsdiensten hielden de bestaande orde in stand, maar grootwinkelbedrijven vreesden een kopersstaking en besloten naar de belangengroepen te luisteren.


Dit succes is achteraf terug te voeren op veranderingen in de tuinbouwmarkten en in het politieke landschap in het Nederland van de jaren negentig. In deze periode nam de macht van de consument en de burger toe, ten koste van de macht van de agriculturele gemeenschap.De analyse laat zien dat primaire producenten sterk afhankelijk zijn van hun ketenpartners. Het toont ook dat kennis van de denkwereld van consumenten vereist is voor het ontwikkelen en toepassen van nieuwe technologie.


Jan Buurma presenteerde de poster "The role of NGO's in reducing pesticide risks" tijdens de afsluitende conferentie van het project ENDURE in Parijs. ENDURE is een project waarin onderzoekers onder andere het bestrijdingsmiddelengebruik in Europa omlaag proberen te krijgen. Belangengroepen, machtsbalansen en transitieprocessen waren onderwerp van gesprek en hierbij werd de historie van het Nederlandse gewasbeschermingsbeleid regelmatig aangehaald. Wel werd duidelijk, dat de interactie tussen onderzoek en praktijk nog een zwakke schakel is.


ni/nf

 / 2010-2019  / DIVERSE 2010-12-15